Kuinka hallita työstressiä?

15.08.2024

Kuuluuko stressi sinun työarkeesi? Näin ei pitäisi olla. Moni tuntee itsensä kuormitetuksi, kun töissä on jatkuvasti kiire, tämä aiheuttaa stressin tunteen. Miten työstressiä sitten voi vähentää ja olla samaan aikaan tehokas ja tuloksellinen? 


Kiire aiheuttaa stressiä ja stressi puolestaan aiheuttaa keskittymiskyvyn heikkenemisen ja näkyy työn jäljessä/laadussa. Stressi on myös terveydelle haitallista.

Monella työ on hektistä ja projekteja saattaa olla monia samanaikaisesti. Stressin vähentämiseen on kuitenkin keinoja, stressiä voi hallita menettämättä tehokasta työaikaa.


Ohessa koottuna muutamia vinkkejä stressin hallintaan;

  • Useasti katsomme uudet sähköpostin heti, kun sellainen kilahtaa sähköpostilaatikkoon. Sen sijaan, että aukaisisit sähköpostin joka kerta, kun sellainen sähköpostilaatikkoon kilahtaa, voit asettaa itsellesi selkeät ajat päivästä jolloin katsot sähköpostit. Näin ollen mahdollinen kesken oleva työprojektisi ei häiriinny, eikä siihen aiheudu katkoksia. Katkokset häiritsevät työntekoa ja joudut mahdollisesti aloittamaan meneillään olevaan projektiin keskittymisen alusta tai muistelemaan mitä olit tekemässä, mihin jäitkään.
  • Lenkkeily tai jokin muu harrastus, joka ei ole kytköksissä työhön, saa aivot lepäämään ja työt unohtumaan. Työlle on hyvä olla vastapainoa.
  • Jos sinusta tuntuu, että sinulla on jatkuvasti liikaa työtehtäviä, niin keskustele asiasta esihenkilösi kanssa. On myös hyvä tutkia mikä työssä kuormittaa ja voisiko työtehtäviä organisoida paremmin.
  • Muista pitää taukoja työpäivän aikana. Tee happihyppelyitä työpäivän aikana tai mitä tahansa, kunhan irtaudut työstä ja työpisteestäsi taukojen ajaksi.
  • Pidä työpisteesi siistinä
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita